TÓT Endre
TÓT Endre életrajz
(Sümeg, 1937. november 5.–)
1965: Magyar Iparművészeti Főiskola, murális szak. ~ pályakezdésekor, a 60-as években Magyarországon akkor újdonságnak számító informel festészettel foglalkozott, majd pop- és minimal artos műveket készített. 1968-1969-ben részt vett az Iparterv kiállításokon. 1970-1971-ben szakított a festészettel, és a Nothing/Zéro, Rains ésGladness ideák kibontásának szentelte tulajdonképpen egész későbbi munkásságát. A 70-es évektől új médiumok tűntek fel művészetében (távirat, képeslap, újsághirdetés, póló, xerox, írógép, film, plakát, graffiti, transzparens, akciók, művészkönyvek stb.). Legkorábbi konceptuális műve (1970) megjelent A. B. Olivának az európai és amerikai avantgárdról írott könyvében. 1971-ben a Párizsi Biennálén már be is mutatkozott friss konceptuális alkotásaival, röviddel ezután a nemzetközi kiállítások rendszeres résztvevője. Ekkor kezdett levelezni az nemzetközi avantgárd művészeivel. J. M. Poison Mail Art-Communication – A Distence-Concept (1971) c. katalógusa szerint az “első órában” kapcsolódott be a mail art történetébe. Levelező partnerei között volt B. Vautier, Gilbert & George, D. Roth, a neogeóval élre törő J. Armleder, G. Brecht, D. Spoerri, Cosey Fanny Tutti, K. Friedman és kutyája. A kölni DuMont KiadóAktuelle Kunst in Ost-Europa című könyvében publikált művét a kritikusok az első kelet-európai koncept műnek tartják. A svájci Howeg Kiadó 1974-ben megjelentette Zéro-Post c. bélyegívét, melyek a nemzetközi mail art történetének első művészbélyegei. ~ 1976-ban J. Armleder meghívására fél évre a mail art-központként működő genfi Ecart Galériába látogatott. Művészkönyveivel (pl.: 1971: Meg nem festett képeim; The States of Zeros; Semmi sem semmi / Nothing ain’t Nothing; 1972: Nothing; Incomplete Informations, I. A. C., Oldenburg; 1974: Zero-Texts (1971-72); Night Visit to the National Gallery; Zero-Post, Rainproof Ideas (1971-74); 1979:TÓTalJOYS; 1981: Very Special Drawings; 1990: Evergreen Book az elsők között volt jelen Európában, melyek azóta is több kiállításon szerepeltek, többek között a Centre Georges Pompidouban (Livres d’ Artistes). 1998-ban mindegyiket megvásárolta a párizsi National Bibliotek. 1978-ban a DAAD filmre vette és könyvben publikálta TOTalJOYS c. utcai akcióját. Több projektben együtt tevékenykedett B. Vautier-val, aki számára még most is fontos művész, hiszen 2000 őszén az ő meghívására szerepelt a strasbourgi Galerie Hors Lieux-ban. Utcai akciói is a műfaj klasszikusaivá váltak, 2000-ben például a londoni Whitechapel Art Gallery kérte fel két utcai demojának rekonstruálására, melyekről a nagy londoni lapok (Times, Independent, Financial Times stb.) egyaránt beszámoltak. Az akciókban és mail art darabokban megnyilvánuló humor és irónia kapcsolja őt a Fluxushoz, s a R. Block szervezteFluxus Németországban 1962-1992 c. vándorkiállításnak is egyetlen kelet-európai résztvevője. Festői korszakának lezárásaként (a 70-es évek elején) elkészítette azokat a műveit (Meg nem festett képeim, A világ legcsodálatosabb képei, Múzeumlátogatás, Éjszakai látogatás a National Galleryben), amelyek előzményül szolgálnak a 80-as és 90-es években a festészethez való visszatérés során született Blackout, Katalogizált, Távollévő képek szellemiségének, a hiány esztétikájának. ~ új festészetében a 70-es évek ideáinak ad festői megfogalmazást. Hiányképeiben nemcsak az eltüntetett látványra s a festészet válságára reflektál, hanem magára a múzeum intézményére is. Távollevő képei közül néhányat Ulrike Lehman és Peter Weibel beválogatott a Hiány esztétikája (1994) c. könyvbe. 2000 júniusától függ egy távollevő képe a kölni Ludwig Múzeum állandó kiállításán. ~ az eltűnés esztétikájának keretében a semmik és a hiányok “megjelenítésére” tesz kísérletet. Eddigi életművét összegző két retrospektív kiállításának a címe (Semmi sem semmi, Műcsarnok, 1995; Ki fél a semmitől?,Ludwig Múzeum, Köln) is utal (az új médiák révén) a semmire irányuló művészi programra. ~ munkásságának a hiány / távollét mellett másik domináns programja az önhivatkozásra, az önreprezentációra épülő művek sora (Örülök, ha…, Önarcképek). Művészetének legújabb, erotikus képein is ugyanazon filozófiai probléma körül mozog: a semmik és a hiányok megjelenítésén. ~ a hálózatról szőtt különféle ideái a web-művészetben, a digitális médiumban és a hipertextben manifesztálódó művek előfutárává avatják. 2006: Munkácsy-díj.
Egyéni kiállítások
1966 • Építők Műszaki Klubja, Budapest
1968 • Ferenczy Múzeum, Szentendre
1972 • Fluxus West, San Diego (vándorkiállítás Kaliforniában)
1974 • Galerie Ecart, Genf
1975 • Israel Múzeum, Jeruzsálem • Retrospektív kiállítás,Galerie St. Petri, Lund (SVE) • G. Akkumulatory, Poznań
1976 • Galerie Inge Baecker, Bochum (Német Szövetségi Köztársaság) • G. “A”, Amszterdam
Galerie Ecart, Genf
1977 • Galerie Bama, Párizs
1978 • Galerie “A”, Amszterdam • G. Suburgata, Reykjavík, Izland
1979 • Galerie René Block, Nyugat-Berlin • Galerie “A”, Amszterdam • G. St. Petri, Lund (SVE) • Art Something, Amszterdam
1980 • Galerie Magers, Bonn • G. Orez Mobiel, Hága
1981 • Artothek, Köln
1987 • Ausstellungstraum Edition Hundertmark, Köln
1989 • Fővárosi Képtár, Budapest (kat.) • Galerie Alfred Kern, Köln
1991 • Galerie Ucher, Köln • Kölnischer Kunstverien [M. Kippenbergerrel], Köln
1992 • Galerie Berndt, Köln
1993 • Galerie Wassermann, München • Szombathelyi Képtár, Szombathely • Artpool, Budapest
1994 • Galerie Paszti-Bott, Köln
1995 • Semmi sem semmi (retrospektív, kat.), Műcsarnok, Budapest • Stamp Art Gallery, San Francisco
1997 • Galerie Hundertmark, Köln • Fabrik Café, Köln
1998 • Verlag IL/ASA – European, Köln
1999 • Who’s Afraid of Nothing? Abwesende Bilder/Absent Pictures, Museum Ludwig, Köln • Nem félünk a semmitől,Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest •Éljen a szerelem!, Szinyei Szalon, Budapest
2000 • Es lebe die Liebe, Schöder und Dörr Galerie, Köln.
Válogatott csoportos kiállítások
1965-1970 • Ferenczy Múzeum, Szentendre
1968 • Iparterv I., IPARTERV, Budapest • Stúdió ’58-68,Műcsarnok, Budapest
1969 • Iparterv II., IPARTERV, Budapest • Szentendrei művészet. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár
1971 • 6 Künstler aus Ungarn, Galerie Grichenbeisel, Bécs •VII. B. de Paris (Envois Section), Parc Floral de Paris
1972 • Aktuelle Kunst in Ost-Europa, Studio DuMont, Köln • Galerie Krauthammer, Zürich • Galerie Katakomba, Basel •Trans Art 3 Communication, Inhibodress Gallery, Sydney (AUS) • FLUXshoe, British Tour
1973 • An International Cyclopedia of Plans and Occurrences,Anderson Gallery, Richmond (USA)
1974 • Artist’s Stamps – Stamps Images, The Simon Fraser Gallery, Burnaby (CA) • Recycling 1975, The Israel Museum, Jeruzsálem • Vargen Exhibition, Moderne M., Stockholm
1976 • The Artist and the Photograph, The Israel Museum, Jeruzsálem • Artist’s Books, I.C.E., London (and British Tour) • Timbres et Tampons d’Artistes, Cabinet des Estampes, Genf
1978 • L’Estampe Aujourd’hui 73-78, Bibliothèque Nationale, Párizs • Mona Lisa im 20. Jahrhundert, Wilhelm Lehmbruck Museum, Duisburg • Artist’s Books, Centolibri d’artista cento, Palazzo Strozzi, Firenze
1979 • FBK, Messehalle, DAAD-Stand [D. Iannone-nal és B. Vautier-vel] • Lisbon International Show, G. de Belém, Lisszabon • Testuale, Le parole e le immagini Rotonda de via Besana, Milánó • Books by Artits, National Gallery of Canada
1982 • Artists’ Space, New York
1984 • Internationales Künstlergremium-Ausstellung,Museum Fridericianum, Kassel • Expanded Mail-Art / Expanding Mail-Art, Wiener Secession, Bécs
1985 • Livres d’Artistes, Centre Georges Pompidou, Párizs •Meisterwerke der Ungarischen Moderne, Schloß Plakenwarth, Graz
1990 • Vincent zuliebe- van Gogh zu Ehren, Kasseler Kunstverein, Kassel • Art Creating Society, The Museum of Modern Art, Oxford
1991 • Hatvanas évek. Új törekvések a magyar képzőművészetben, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1992 • A XX. század művészete (1970-90), Szépművészeti Múzeum, Budapest • Bücher über Bücher, Neues Museum Weseburg, Bremen • Amerikanische & Europäische Pop Art,Galerie Inge Baecker, Köln
1993 • Mit dem Kopf durch die Wand, Statens M. for Kunst, Koppenhága • Variációk a pop artra – Fejezetek a magyar képzőművészetből, Ernst Múzeum, Budapest • Mit dem Kopf durch die Wand, Kunsthalle Nürnberg • Új szerzemények,Szépművészeti Múzeum, Budapest
1994 • Thinking – About Art, Galerie Berndt, Köln •Fluxbritannica • Aspects of the Fluxus Movement, 1962-1973,Tate Gallery, London • Zwischen ZeitRaum II. Tendenzen mitteleuropäischer Kunst in der 60 bis 80er Jahren, Galerie Schüppenhauer, Köln
1995 • Fluxus in Deutschland, 1962-1992 (vándorkiállítás)
1999 • Die Zeit in der Zeitgenössischen Kunst, Museum Fridericianum, Kassel.
Feliratok, falrajzok
1978: DAAD Galerie, Nyugat-Berlin
1979: Galerie René Block, Nyugat-Berlin
1982: Artists’ Space, New York
1984: Museum Fridericianum, Kassel
1986: Ausstellungsraum Edition Hundertmark, Köln.
Akciók
1972: I’m glad if I can stamp in Warsaw too, G. Foksal, Varsó
1973: After 1/2 a minute I shall say something, G. Adres, Łódż
I’m glad if I can type zeros. FLUXshoe, Blackburn Museum, Blackburn (GB)
I’m glad if I can stamp. FLUXshoe, Blackburn Museum, Blackburn
FLUX-chess [David Mayor-ral], Blackburn
1974: TÓTal questions by TÓT [nemzetközi mail art akció G. Brechttel, D. Higginsszel, P. Restanyval, W. Vostell-lel stb.], Budapest
1975: I’m glad if I can xerox, Expanded Media Festival, Student Cultural Centre, Belgrád
1976: I’m glad if I can stamp (Pecsételés Cosey Fanni Tutti fenekére), Hackney, London
1977: I’m glad if I can say sentences, one after the other(Close Radio, október 20. 22 óra), Kalifornia (USA)
1978: Some Nullified Questions for You (Nemzetközi mail art akció), Budapest és Galerie “A”, Amszterdam
I’m glad if I can ask you questions (Nemzetközi mail art akció), Mamelle Art Center, San Francisco és Studio 16/a, Torino
1979: I’m glad if I can type zeros [Ben Vautier: Hotelszobai történés], Hotel Steiner, Nyugat-Berlin
I’m glad if I can say sentences, one after the other, Hotel Steiner, Nyugat-Berlin
I’m glad if I can ask you questions, Nemzetközi mail art akció, Galerie René Block, Nyugat-Berlin
Ich freue mich, wenn ich auf Plakaten werben kann, FBK (DAAD stand), Nyugat-Berlin és Bonn
TÓTalJOYS, utcai akció, Nyugat-Berlin
On est heureux quand on manifeste, Camps Elysées, Párizs
We are glad if we can demonstrate, tüntetés, Amszterdam
Ich freue mich, wenn ich auf der Mediawand werben kann,Nyugat-Berlin, Kurfürstendamm
1981: Zero-demo, utcai akció, Viersen (Német Szövetségi Köztársaság)
1982: Zero-Demo, WPA Building, Washington
1987: Zero-Fassade, Kelet-Európai Kulturális és Továbbképzési Központ, Köln
2000: We are glad if we demonstrate, Whitechapel Art Gallery, London.1
Filmek
1972: One Step
1973: I’m glad if
1975: I’m glad if I can take one step
1976: TÓTalJOYS
1979: TÓTalJOYS
1979: I’m glad if I can say one sentence after the other.
Irodalom
Sinkovits P.: ~ kiállítása, Művészet, 1968/9.
Perneczky G.: A líraiság és a konstruktivizmus új útjai a magyar festészetben, 1969
Székely A.: Kiállítási krónika 1968-1969, 1970
Poinsot, J. M. (Szerk.): Mail Art-Communication-A Distance-Concept, Párizs, 1971
Groh, K. (Szerk.): Aktuelle Kunst in Osteuropa, Köln, 1972
Mayor D. (Szerk.): FLUXshoe catalogue, Devon, 1972
Kocman, J. H. (Szerk.): Stamp Activity, Brno, 1972
Asztalos, A. Cs.: No Isms in Hungary, Studió International, 1974/3.
Fischer, H. (Szerk.): Art et Communication Marginale, Párizs, 1974
Neusüss, F. M.: Fotografie als Kunst -Kunst – als Fotografie,Köln, 1979
Oliva, A. B.: Europe/America the Different Avant-gardes,Milánó, 1979
Sinkovits P.: Gesztus és művészi érték, Művészet, 1980/5.
Pohlen, A.: Very Special Gladness, Kunstforum, Band 40, 1980
Guest, T.-Celant, G.: Books by Artists, Toronto, 1981
Löbach, B.: International Artists’ Postage Stamps, Cremlingen, 1985
Mceglin, A.-Delacroix (Szerk.): Livres d’Artistes, Párizs, 1985
Szabadi J.: Hagyomány és korszerűség, Budapest, 1987
Strauss, Th.: Die Osteuropäer am Rhein, Kunst, 1988/3.
Sinkovits P.: Gesztus és művészeti érték, Művészet, 1988/5.
Sinkovits P.: A magyar avantgárd Székesfehérvárról nézve,Művészet, 1988/5.
Perneczky G.: ~, Meisterwerke der Ungarischen Moderne (kat., Graz, 1989)
Sinkovits P.: A pillanat méltósága, ~ kiállítása a Kiscelli Múzeumban, Művészet, 1990/1.
Rapp, J.: Endre Tót arbeiten des Gebürtigen Ungarn,Kunstforum International, 1991/6-7.
Sinkovits P.: Dokumentum Korniss Dezső műhelyéről.Levélinterjú ~vel, Új Művészet, 1991/5.
Perneczky G.: ~ kiállítása Kölnben, Új Művészet, 1992/5.
Strauss, Th.: ~ legsajátosabb gondolatai, Új Művészet, 1992/5.
Gálig Z.: Régi idők-új idők. ~ konceptjei a Szombathelyi Képtárban, Új Művészet, 1992/12.
Keserü K.: Variációk a pop artra, Budapest, 1992
Beke L.: ~, TÓTal zerOs, Kritika, 1993/9.
Dörstel, W.: A kép távolléte, Balkon, 1994/5.
Lehmann, U.-Weibel, P.: Ästhetik der Absenz, München, 1994
[Sz. N.]: Europa, Europa. Das Jahrhundert der Avantgarde in Mittel- und Osteuropa (kat., Bonn, 1994)
Sinkovits P.: Ámokfutás a korszerűség felé. Beszélgetés a művésszel, Új Művészet, 1995/10.
Bordács A.: Egy esőcsináló örömei. ~ Semmi sem semmi című retrospektív kiállítása, Új Művészet, 1995/10.
Kollár J.: Mi van? Semmi. ~ Semmi sem semmi című retrospektív kiállítása, Új Művészet, 1995/10.
Block, R. (Szerk.): Fluxus in Deutschland (kat., Stuttgart, 1995)
Bordács A.-Kollár J.: Előkészítetlen véletlen, Fluxus Németországban 1962-1992, Új Művészet, 1997/3.
Sinkovits P.: A mi 60-as éveink, A magyar neoavantgárd 1965-1972, Új Művészet, 1998/5.
Bordács A.-Kollár J.: Tükörország Nárcisszusza, Önarckép mint a művész metaforája, Új Művészet, 1999/10.
Perneczky G.: Sötétben Picassóval, ~ kiállítása a kölni Ludwig M-ban, Műértő, 1999/6.
Kisters, J.: Endre Tót, Kunstforum, 1999/6-7-8.
Block, R. (ed): Cronos & Kairos – Die Zeit in der Zeitgenössischen Kunst, Kassel, 1999
Forián Szabó N.: Távollévő képek, Beszélgetés ~vel, Balkon, 2000/1-2.
Friedman, K.: ~: Csend a fordulóponton – Az idő kerete, Balkon, 2000/1-2.
Badovinac, Z. (ed): The Art of Eastern Europe in Dialogue with the West, Ljubljana.
Forrás: artportal.hu